Postup pri dohľade nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti
Podľa ustanovenia § 17 zákona č. 576/2004 Z. z. (PDF, 2 MB), ak sa osoba domnieva, že sa jej neposkytla zdravotná starostlivosť správne, alebo sa domnieva, že iné rozhodnutie ošetrujúceho zdravotníckeho pracovníka v súvislosti s poskytovaním zdravotnej starostlivosti alebo služieb súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti je nesprávne, má právo požiadať poskytovateľa (konateľa/riaditeľa) o nápravu. Žiadosť sa podáva písomne. Ak poskytovateľ žiadosti nevyhovie alebo bezodkladne neinformuje žiadateľa o spôsobe vybavenia žiadosti, osoba má právo:
- požiadať Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ďalej len „úrad“) o vykonanie dohľadu podľa osobitného predpisu, ak predmetom žiadosti je správne poskytnutie zdravotnej starostlivosti,
- obrátiť sa na orgán príslušný na výkon dozoru (Ministerstvo zdravotníctva SR, samosprávny kraj, komory zdravotníckych pracovníkov), ak predmetom žiadosti je iné rozhodnutie ošetrujúceho zdravotníckeho pracovníka v súvislosti s poskytovaním zdravotnej starostlivosti alebo služieb súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti (poplatky, etika, organizácia ..).
Úrad v súlade s § 18 ods. 1 písm. b) zákona č. 581/2004 Z. z. (PDF, 1 MB) vykonáva dohľad nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti tým, že dohliada na správne poskytovanie zdravotnej starostlivosti v súlade s § 4 ods. 3 zákona č. 576/2004 Z. z. (PDF, 2 MB)
Ak občan podá podnet na úrad, podnet musí obsahovať:
- identifikačné údaje pacienta (meno, priezvisko, dátum narodenia, adresa, kontakt),
- identifikačné údaje poskytovateľa (meno/názov, adresa),
- problém, popis situácie, kedy sa udalosť stala,
- dátum, vlastnoručný podpis podávateľa.
Ak sa podanie týka príbuzného, ktorý nie je po smrti a pisateľ nie je jeho zákonný zástupca, k podnetu je potrebné doložiť jeho písomné splnomocnenie.
Podnet môže byť doručený osobne do podateľne úradu, alebo písomne poštou na adresu:
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
Žellova 2
829 24 Bratislava 25
Je možné obrátiť sa aj na pobočky úradu, ktoré sú v každom z ôsmich samosprávnych krajov.
Úrad podnet prešetrí výkonom dohľadu a výsledok šetrenia písomne oznámi podávateľovi.
V prípade, ak úrad zistí, že zdravotná starostlivosť nebola poskytnutá správne, môže poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti uložiť:
- pokutu,
- zákaz výkonu zdravotníckeho povolania.
V prípade, ak úrad zistí iné nedostatky v činnosti poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, môže podať na príslušnom orgáne:
- návrh na uloženie pokuty,
- návrh na dočasné pozastavenie povolenia na poskytovanie zdravotnej starostlivosti alebo zrušenie povolenia na prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia,
- návrh na dočasné pozastavenie alebo zrušenie licencie,
- návrh na začatie disciplinárneho konania.
Úrad nie je kompetentný rozhodovať o náhrade škody.